söndag 27 februari 2011

Hur ska jag då äta?

Eftersom jag jobbar med dieter i egenskap av marknadsansvarig för dessa, vill jag såklart testa dem i mitt experiment.

Jag kommer att äta frukost inspirerad av antingen GI-metoden eller Isodieten.
Isodieten är en intelligent diet baserad på seriös forskning som fokuserar på kvalitet i allt - i livet som i kosten - framtagen av våra partners Kristina Andersson, Fredrik Paulún och Martin Brunnberg. Tanken med Isodieten är LCHQ - Low Carb, High Quality - och att få i sig kost som innehåller mineraler, vitaminer och antioxidanter. Resultatet är mer energi och mindre sötsug. Bra.

Luncherna kommer att bestå av någon av de nio rätterna från GI-boxen producerad av Dafgårds, i vilka det inte existerar några tillsatser. Serien är framtagen av min duktige kollega, Ola Lauritzson.

Middag kan bli såväl en GI-box som ett recept ur någon av Olas GI-böcker eller ur Kristinas Isodieten-böcker.



Nu ligger det nära till hands att tro att jag gör detta för att marknadsföra varumärkena jag är ansvarig för. Så är det inte. Detta är ett högst personligt experiment som jag genomför eftersom jag har velat göra det länge och nu får draghjälp och motivation av all den kunskap jag har i min närhet. Jag vore ju nästan korkad om jag inte gjorde det med tanke på vilken guldsits jag sitter i med alla dessa böcker inom armlängds avstånd och mina kollegors kunskap om välmående och hälsa. Under större delen av mitt liv har jag varit inspirerad av kost och hälsa, har lärt mig mycket om det och kommer därför inte låsa mig till en diet utan plocka från båda nämnda dieterna. Jag kommer att dela med mig av valda delar från de olika dieterna i hopp om att inspirera.

Jag är 159 cm lång och väger idag 55 kilo. Hur mycket av det som är fett och hur mycket som är muskler kommer jag att få reda på på onsdag då jag ska träffa fina Kristina för en konsultation. I egenskap av näringsfysiolog med en fil.mag. i nutrition kommer hon att vara min främsta hälsocoach under experimentet. När experimentet närmar sig sitt slut skall vi göra en ny konsultation för att se vad som har hänt i kroppen.

Länk till Kristinas blogg:

http://blogg.topphalsa.se/kostpepp/


Även Ola, min kollega kostexperten och även ett känt ansikte för GI-metoden, kommer att få dela med sig av sina stora kunskaper i GI-fokuserad kost och hälsa.


Länk till Olas blogg:

http://blogg.lauritzson.com/

4 kommentarer:

  1. Grymt intressant! Kul också att det inte bara är bort med godis och alkohol, utan att du tar ett så pass brett grepp. Ska läsa varenda stavelse.

    SvaraRadera
  2. Jepps, allt ska bort! Men jag räknar inte med att det kommer vara helt lätt. Det är ju en smula extremt. Men det är bara 25 dar, sen går jag tillbaka till champagne-dieten ;)

    SvaraRadera
  3. De låter som ett spännande "experiment" men varför leva på färdigmat när man kan laga på egen hand?!

    SvaraRadera
  4. Sanning, men jag älskar verkligen GI-boxarna och ville äta dom. Men det kan jag ju göra när experimentet väl är över, för då ska jag se om det gör nån skillnad i välmåendet att återinföra gluten.

    Men läs vidare så får du se hur jag äter nu istället! Jag gillar det också, väldigt mycket :)

    SvaraRadera