måndag 28 februari 2011

Dag 1, em

Lunchproblemet är löst! Restaurang Fyran kommer att servera mig speciallagad gluten- och laktosfri mat! Halleluja.
Jag var både skakad och störd imorse när mina GI-boxen-planer kullkastades så abrupt. Först när jag fick kycklingwok direkt ur en restaurangstekpanna i koppar blev jag på gott humör. Och mätt.

På samma sätt som illamåendet smög sig på mig igår efter sockerchocken, har en molande huvudvärk krupit på mig under eftermiddagen. Sitter nu och funderar på varför jag har det. Är det från sockret jag inte fick i kaffet jag aldrig drack i morse? Eller kolhydraterna i äggmackan jag aldrig åt? Det kan i alla fall inte vara vätskebrist eftersom jag fyller på i lätt överdriven takt. "Vattenballong" är mitt mellannamn.



Anledningen till att jag även tänker undvika vete, korn och råg är att spannmål kan vara få känsliga magar att reagera och även orsaka irritable bowl syndrome. Nu vet ju inte jag om jag är extra känslig för spannmål, jag tror inte det, men jag vill ändå testa och se om det gör någon skillnad för mig.

Tja... och på tal om irritable bowl syndrome ska jag alltså på det här stycket tarmsköljning ikväll och
som jag ser fram emot det. (Japp, jag är ironisk.) In med det nya och ut med det gamla, kan man kanske säga... bokstavligt talat. Jag kommer som sagt – icke sa nicke – att beskriva några som helst teknikaliteter eftersom jag tänker hålla stenhårt på stil och finess i den här bloggen. Men känslan efteråt, den delar jag gärna med mig av!

3 kommentarer:

  1. Hej vännen, ska följa din detox med stort intresse! Djupt impad att du vågar ta dig an en sådan utmaning, och dessutom dela med dig av den. Men hur tänker du att du ska kunna förstå vilken skillnad vad gör för din kropp och hälsa? Jag menar, eftersom du tar bort så många olika saker ur kosten, blir det omöjligt att veta vad som har hjälpt dig till ett bättre mående... Hoppas tarmsköljningen gick bra ;-). p o k Johanna L.

    SvaraRadera
  2. Johannagullet, jag kommer inte att försöka lista ut exakt vad som har gjort att jag mår bättre - förutsatt att jag faktiskt mår bättre. Jag kommer att fokusera på mitt allmäntillstånd. Är jag piggare när jag vaknar? Får jag bättre resultat när jag tränar? Kan jag hålla koncentrationen uppe längre? Om det beror på att jag inte ätit processad utan helt ren mat eller om det är för att jag har uteslutit socker och spannmål är liksom inte målet. Målet är att undvika saker som är potentiellt giftiga och se hur kroppen reagerar. C'est tout. :)

    SvaraRadera
  3. Det du inte beskriver i bloggen hjärtat, kommer jag att ringa om för att få veta :)Heja heja, läser glupskt! Kram jo

    SvaraRadera