tisdag 1 mars 2011

Dag 2, fm (hur gick interntvätten?)

Jaha. Hur gick det då med interntvätten?

Well, håll din nyfikenhet i schack ett par rader till för jag vill bara förtydliga ytterligare en sak angående undvikandet av glutenfria produkter. Det jag undviker är produkter som är processade och potentiellt dåliga för kroppen. Tänk dig ett korn från ett sädesslag som skall göras glutenfritt. Den går igenom en ganska omfattande process för att komma i mål. Det som det glutenfria brödet sen bakas av är inte i närheten av det naturliga sädesslaget utan hårt behandlat. Därför undviker jag livsmedel tillverkade av glutenfria spannmål.

Okej, nu till gårdagens övning. Jag hoppar över hur det praktiskt gick till, use your imagination, men jag kan avslöja att min lekamen var helt oförberedd och protesterade i form av ihållande kramp. Jag fick då dricka ett glas mineraler som enligt uppgift skulle ta bort kramperna och då tänker ju jag (som totaldissar i övrigt bra filmer för en logisk lucka) - hur kan mineraler som hamnar i magsäcken avhjälpa ett mindre krig i andra änden av kroppen? Tar dom nån slags genväg över bukspottskörteln och mjälten, drar direkt söderut och upprättar diplomatiska förbindelser? Tja vad vet jag, den här gamla trasan?





Anyhow, hela övningen tar lite över en timme. Efter får jag äta en lite kopp superkultiverad superyoghurt för att återställa tarmfloran och det blir jag ju tacksam för, nyskändad och lite skamsen som jag är. Jag betalar mina 550:- och vi småpratar lite. Damen som driver stället på Torsgatan, Katy, påstås vara över 60 men ser ut som max 50. Max! Det påstås att det är för att hon regelbundet nyttjar sig egen inrättning, så att säga. Så när hon säger att jag borde göra om hela övningen om en vecka "ja, för allt kommer ju inte ut första gången" hör jag mig själv boka in en tid till på tisdag! Vart är det här på väg egentligen? Dessutom får jag en liten påse kolsvarta tabletter gjorda på örter, bland annat rabarber, för att "få igång magen" om jag får problem och inte kan, så att säga, producera.

Kvällens middag består av rött råris med mycket smör (laktosfritt från Valio) och så en styck av den där lilla örtpastillen. Däckar med myskläderna under två lager täcken klockan nio.


När jag vaknar mår jag i nivå med en skabbräv. Jag fryser, har ingen energi och jag är liksom medveten om magen. Den funderar man ju inte så mycket på i vanliga fall men idag gör jag det. Det känns som om jag har legat kraftigt magsjuk i minst två dagar, urvriden och (ursäkta uttrycket) utsketen. Den lilla pastillen, svart som döden, ser dessutom till att jag producerar. (Jag tror inte att jag ska ta nån mer sån. Riset jag åt för cirka 12 timmar sen has left the building. How I know? 'Cause I was there. Kort sagt, det funkar lite för bra.)


En tallrik Verum Hälsofil och en handfull blandade nötter och solrosfrön senare släpar jag mig till jobbet. Nu sitter jag här och sippar på det enda gröna teet jag gillar smaken på (Superfruits Spirulina) och funderar på vad jag har gett mig in på...

5 kommentarer:

  1. Åh hjälp vad detta låter jobbigt! Du är bra duktig du. Heja heja! (tror jag...) Kram

    SvaraRadera
  2. Tips på gott grönt te darling: Liptons Green Tea Tchae Orient. Påse. Finns även ett grönt te med tranbär, också påse, som jag ska testa. Gillar inte naturellt - eller...det smakar typ nada. Lite citron eller lime gör i och för sig sitt. Din beskrivning på hur du mådde när du vaknade var verkligen slående likt hur jag kände mig efter fyra dagars magsjuka. Allt från kramperna till urvridningen...

    SvaraRadera
  3. Men skatten! Låter chockartat

    SvaraRadera
  4. Sannahjärtat, det är chockartat. Sannerligen. Men det är ju bara under kort tid, så det ska nog gå vägen :)

    SvaraRadera
  5. clara vännen! hujedamej!! låter inget vidare, men hoppas att det som med allt blir lite bättre om några dagar när du (och maten) landat. själv kör jag light version av din quest, för jag blev inspirerad! inget kaffe, ingen alkohol, inget onödigt socker eller fett, mestadels veg mat och minst en 30 min peomenad om dagen! gårdagens resultat: MAJOR huvudvärk hela dagen, men annars helt ok! hang in there babe! är med dig!! kram, jennie

    SvaraRadera