måndag 21 mars 2011

Dag 20, 21 och 22. Trött på det här nu.

Helgen har spenderats dels på isodieten coach-kurs, dels på vägarna runt Västerås på utflykt med pensionärerna mamma och Curt.

Kursen var vansinnigt inspirerande och jag kan inte vänta tills jag sätter igång med experiment isodieten den 29:e! Jag småbörjar redan nu och har börjat äta frukost som en kung, mellanmål som en prins och lunch som en fattiglapp… Aldrig hungrig är mottot!


Utflykten var trevlig. Och dyr. Jag spontanköpte ett kylskåp på Mediamarkt. Och en massa porslin och textil på Skultuna Messingsbruk.

Gammalt som gatan. Eller "old as dirt" som en amerikan skulle säga.

Innerligt trött på detoxen nu. Den är verkligen riktigt tråkig.
Visst, jag mår som prinsen på prinsessan men jag veeeet inte om det är värt ansträngningen och denna stränghet. Jag får ju inte göra nånting! Okej, jag saknar varken
alkohol, socker, cigaretter eller snabbmat och kommer inte vilja återinföra de tre sistnämnda förfärligheterna. Men champagnen åker ju rakt in på listan, om än lite mer begränsat än förut. Och mörk choklad, kaffe (!) och potatis och annat gott.

Jag skall även vara ärlig och erkänna att jag har fuskat med laktosen en liten smula och åt till exempel gräddfil med laktos i igår. Men eftersom jag uppenbarligen inte är det minsta överkänslig - har inte känt av någon skillnad alls - bedömer jag att det inte är någon fara på det taket.

Det jag ser fram emot nu är att sätta igång med den ytterst intelligenta isodieten, som ju är framtagen av näringsfysiologer utifrån hur kroppens ämnesomsättning fungerar. Grundkonceptet handlar om att äta rätt mängd energi vid rätt tillfälle och det är en balanserad kost baseras på kolhydrater, protein och fett där varje del gör lika stor roll som energikälla. Alla mår så vansinnigt bra av den. Och jag tilltalas av att det inte är något hokuspokus utan är en livsstil med det bästa för kroppen in mind. Och den är inte lika sträng som min detox heller. För det behöver den ju inte - man mår ju bra och går ner i vikt ändå. Känner mig lite korkad som trodde att min detox skulle vara det absolut bästa för kroppen. Fast det är ju tur att man kan lära om och tänka om.

Jag nog inte gått ner ett gram hittills under dessa tre veckor. Detta eftersom jag har ätit ganska mycket nötter och hällt ganska mycket grädde på fruktsalladerna genom de värsta sockersugen. Men det kan jag ju göra något åt med början nästa tisdag!

Men tills dess detoxar jag väl vidare då...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar