söndag 6 mars 2011

Dag 7, söndagmiddag eller?

Nä, nån söndagsmiddag med dessert blir det inte eftersom jag inte har preppat och handlat. Igår liknade jag ju mest en lallande byfåne när jag hasade runt i affären med enda mål att få komma hem till soffan, 15 km sydsydöst om där jag befann mig. Alltså tänkte jag inte så långt som söndagsmiddag med dessert.

Satt precis och såg en reklam för pasta. Blev sugen. Såg framför mig det stora röda krysset över den rykande tallriken jag såg för min inre syn. Surnade ihop. Funderade på vad jag kunde äta istället. Kom att tänka på röda linser kokta i grönsaksbuljong. Blev helt nöjd! Så får det bli. Och så kanske lite bönor på det.



Nu kanske du tycker att detta verkar torftigt och att jag späker mig? It's not. And I'm not. Man kan piffa på bra med smör, lite chilipulver, salt och peppar.


Jag har kommit på en bra utmaning - jag ska gå på restaurang och käka en trerätters som ligger innanför ramarna för dieten! Det beror så klart på vilken restaurang jag väljer, men jag är ändå ytterst tveksam till om det går hela vägen. Herregud, hur ska det gåååå? Tydligen finns det en nyöppnad fransk bistro (!) inne i den lilla lilla stan 15 km nordnordväst om min soffa. Kanske blir det den nästa helg? För jag har en känsla av att jag inte kommer stanna inne i storstan nästa helg heller.

Okej, jag mår fortfarande kass av den här förkylningen och kan ännu inte avgöra om kroppen mår bättre av min förändrade kost. Det gör mig irriterad. Jag har liksom "tappat" en vecka. Och jag tänker inte hålla på längre än till den 25:e, för då har jag bokat in en sedan länge efterlängtad aw med gamla klasskompisar i annan stad och då ska jag dricka ett glas Pol Roger. Basta!

Dock är förhoppningen att jag fortsätter med större delen av de goda vanor jag kommer att ha lagt mig till med även efter den helgen, så förhoppningsvis kan jag ta igen den förlorade veckan i det långa loppet.



Idag längtar jag efter:

Pannkakor med grädde och blåbärssylt. Bröd med smör på.

Bäst idag:

Timmen i solen med mamma på solstolarna jag släppte ut ur hönshuset. Det och mindre värk i kroppen.

Sämst idag:

Sockersug och fortsatta nysningar. Och den koreanska hämndrullen jag just såg, I saw the devil. Pfff... kass.


---
Uppdatering:
Jag piffade upp bönorna och linserna med rapsolja, balsamvinäger, tomatpuré, vitlök, chili, salt och peppar. Mycket smaskigt. Säkert smaskigare än om jag bara hade piffat med smör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar