lördag 5 mars 2011

Dag 6, lördagsgodis

Gick upp vid åtta i morse. En lördag. Det har väl inte hänt sen Branting dog... men jag är rätt nöjd över det för den här lördagen är den längsta i världshistorien. Men jag är lika ömklig idag som igår. Nyser i ett och insidan av min ömma näbb känns nyblästrad.

Försökte mig på det djärva att åka in till stan idag, till biblioteket. Kände starkt behov av att se något annat än insidan av mitt lilla hus eftersom jag har stirrat på samma väggar utan avbrott sen i onsdags kväll. Ställde bilen på en parkering cirka 300 m från bibblan. När det finns en parkering alldeles bredvid biblioteket. Big mistake. Huge. Men jag ska ju ta en sväng förbi Åhléns och "bara kolla" för sånt gör man när man bor i en stad stor som en fluglort. Tröttar alltså ut mig fullständigt när jag på min väg till biblioteket undersöker Åhléns mycket påvra bokrea. All min energi går åt att bära en bok om katter till kassan. När jag sen ger mig ut på min huvudsakliga quest efter böcker, finner jag mig halvvägs dit stå lätt lutad mot en vägg med truten halvöppen och flåsandes och väsandes som ett annat riksfån. Väl på biblioteket slår jag mig långsamt ner i en stol och konstaterar att jag fruktar den trötta ålderdomen... för det är ju så här det måste kännas. Ohhh, the horror.

När jag tar mig hemåt måste jag förbi affären och handla. Åhhhh guuuud... Jag väser runt i gångarna med den lilla gnisslande korgen efter mig i släptåg, letar efter saker jag inte hittar men oooorkar inte fråga. Jag är så låååångsam i kroppen.
Imorgon måste det vara bättre!

Okej, nu till lördagsgodiset. Det är ju Mellon idag och i vanliga fall hade jag ju smaskat på nått smaskigt och sippat på nått lika smaskigt till denna svenska världshändelse. Jag kanske hade värmt en Dr Oetker mozzarellapizza? Absolut. Druckit ett glas amarone till? Säkert. Ätit upp en halv burk Texas Pecan? Ohh yes. Knaprat på ett par rutor Lindt mörka choklad med chokladmousse och chokladsås inuti? Hell yeah! Cheese Cruncherz och Cola? What do you think? Antagligen inte alltihop på en och samma kväll, men definitivt valda delar av ovan nämnda.

Vad hittar jag på istället? Jo, jag knaprar på salta mandlar (Som inte smakar så mycket. Stor besvikelse.) och torkade, salta kikärtor... det hela sköljs ner med friskt brunnsvatten från egen brunn. Jaha, så roligt var det. Pffft...

Det måste väl finnas nått som är gott även för en något begränsad stackars krake som mig själv? Är det verkligen så att lördagsgodis inte finns när man har valt bort det jag har?
NEJ, så klart inte! Jag hade faktiskt kunnat göra en fruktsallad, fluffat laktosfri grädde och så krossade nötter över det. Hade varit ååååhhh-så-gott, men inte tänkte jag på det när jag hasade runt i affären... hrmpfff...

När experimentet är avslutat kommer jag förhoppningsvis inte kasta mig över pizzan och Texas Pecannötsglassen, men jag ska bannemej dricka ett glas amarone och jag ska äta choklad!

3 kommentarer:

  1. Hej,
    Ola tipsade mig om att du kör en Detox. Jag vill bara önska dig lycka till och det ska bli roligt att höra hur du känner dig efter denna detoxkur! Har du min bok "Gå ner i vikt och rena kroppen med detox"?
    Använder du några hälsoprodukter?

    Du kan hitta mer info och recept här: http://www.facebook.com/update_security_info.php?wizard=1#!/pages/Detox-Raw-food/147875621910910


    Hälsningar Urlika Davidsson

    SvaraRadera
  2. Hej Ulrika!
    Jepps, jag har uteslutit allt som är potentiellt giftigt för kroppen men jag detoxar inte i bemärkelsen "bara dricka vatten och äta frukt". Just nu mår jag kass eftersom jag är förkyld sen i onsdags, men jag hoppas ju känna skillnad i kroppen efter att jag blivit frisk och då kan avgöra det.
    Nej, din detoxbok har jag inte men den låter intressant!
    :)

    SvaraRadera
  3. Och tack för länken!
    Ja JUST det, du är ju expert på detta :)

    SvaraRadera