torsdag 3 mars 2011

Dag 4, still aching

Idag har min arbetsplats flyttats från våning fyra på TV4 till min soffa hemma på landet, förkyld som ett smärre as som jag är. Men efter att ha suttit så sen åtta i morse smärtar det ilsket i min ländrygg och jag har fått släpa upp min gigantiska puff från gästrummet för att sjunka ner i en grop mitt i den. Hoppades på snar bättring, men det skjuter fortfarande smärtstrålar från ländryggen och ut åt varje vädersträck. Vad är det här? Ischias?

Jag undrar om sköljdamen sa i lönn till sina osynliga hjälpredor "when I turn on the water, unleash hell!". Jag börjar nästan tro det, ärligt talat. Eller så är det jag som har varit så smutsig så smutsig att jag nu måste straffas hårt för mitt smuts. Som sagt, vad vet jag, den här gamla trasan...? Om det nu ens har med måndagens äventyr att göra alls? Jag kanske hade blivit sjuk ändå? För det kan inte vara sakerna jag äter och inte heller mängden. Jag äter bara bra saker, ju!, och tills jag är mätt. Jag äter både kolhydrater (långsamma) och proteiner och fett. Och grönsaker. Och dricker vatten. Och tränat har jag inte orkat göra alls eftersom jag är så matt, men att hoppa över gympan en ynka vecka kan ju knappast göra mig sjuk! (I vanliga fall tränar jag 2-3 gånger i veckan och har en bra grundkondition.) Men visst det jag inte äter kan ju kroppen undra vad fasen det har tagit vägen och protestera på det mest effektiva sättet den kan - smärta och obehag. I så fall - smaaaart. Cold turkey brukar ju kroppen inte gilla i allmänhet. Extremer av alla slag brukar den som bekant protestera emot.

Men ÄR det här så extremt för kroppen när det bara är potentiellt dåliga saker jag tar bort?
Kanske är min kropp smartare än jag själv? Eller så är det måndagens expedition och utforskadet av mina mörkaste sidor som ger mig vad jag tål hela veckan. För man vet ju hur det går i skräckisar när mörka sidor utmanas. Det kan gå väldigt fel.

För övrigt köpte jag fel sötningsmedel igår. Jag skulle ju köpa Stevia men blandade ihop det och trodde att det var Agave som gällde! Fick lättare bassning av hälsocoach Kristina angående olika sockerarter och förstod att Agave-sirap inte är ett dugg bättre än socker... åhhhh... my bad.


Hur som helst. Idag har jag inmundigat hälsofil och nötter, bönor och bacon till lunch och middagen bestod av en ljuvlig omelett från Olas bok 6 kilo på 6 dagar. Jag tänkte dela med mig av receptet!







Bäromelett med keso, för en person.
2 ägg
2 msk vatten
salt och peppar
1 msk smör
1/2 dl keso
2 dl blandade bär, t ex jordgubbar, blåbär, hallon


Vispa ihop äggen lätt med en gaffel och tillsätt vatten, salt och peppar. Hetta upp en stekpanna med smör och häll i omelettsmeten. Stek några minuter tills omeletten blir fast, men fortfarande är krämig på ytan. Fördela keson och hälften av bären i mitten av omeletten och vik den ena halvan över den andra. Toppa med resten av bären och servera direkt.


Så, skicka gärna lite kärlek åt det här hållet så att virusdjävulen tröttnar på att besitta mig. Tack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar