onsdag 2 mars 2011

Dag 3 (mätning i Bod Pod)

Det var då själve f*n. Jag har gått och dragit på mig jordens förkylning. Eller nej, den är inte riktigt över mig ännu men imorgon kommer den sluka mig. Skulle gärna byta hals med en flaska till det är över. Hmm... jag vågar mig på en vild gissning om hur jag drog på mig detta. Det måste vara så att onda, onda ting kom upp till ytan när jag, så att säga, rörde runt i grytan i måndags. Hur som helst så har jag mått skit (åhhh, förlååååt) sen dess. Låt oss hoppas att det kommer att ha varit värt det i längden.

Min hälsocoach, kollega och vän Kristina Andersson förfasar sig över mitt experiment och undrar varför jag utsätter mig för det här. Hon påminner mig ofta om att det är så enkelt att bli hälsosam med mycket mindre extrema förändringar i kosten. Jag tror henne. Hon är på riktigt. Men jag ska bara genomföra det här nu och så lyder jag henne blint efter den 25:e mars. (It's a promise!)

Kristina hade med sig mat åt mig idag när vi hade möte på Paulúns Hälsocenter på Sturebadet. Sweet!


balanserat iso-gottis i enlighet med min detox-diet

Innan jag gick från vårt möte gjorde vi en mätning i en Bod Pod som är en kapselliknande apparat som mäter kroppssammansättningen. Bod Pod:en mäter volymen på kroppen genom att se hur mycket luft den tränger undan inne i kapseln. Man får utöver detta även väga sig. Via beräkningar på densiteten på kroppen kan man sedan komma fram till andelen kroppsfett.

"squeeeeze!"

Följande resultat intygar att min egen våg hemma är en riiiktig femtekolonnare och Quisling som har dolt sanningen för mig länge nog nu! Det lilla vågmongot har konsekvent dragit av 1,5 kilo (kan även bero på att det alltid är morgon, jag har alltid kissat och har oftast klädd i endast födelsedagskostymen när jag väger mig hemma).

Längd: 159 cm
Vikt: 56,6 kg
Fett: 32,8% (19-23% utmärkt, 23-30% hälsosamt, 30-40% överskott, >40% riskfyllt högt)

Jag drar alltså på 2,8% överskottsfett! Arghhh! Jaha... okej, det var ju lika bra att det kom fram. För då är det häringa lilla testet inte en så vansinnigt tokig idé ändå. Alltså, även om jag som sagt inte ämnar fortsätta lika extremt efter testet så behöver jag sannolikt se över mina vanor och åstadkomma en liten förändring.


Så ja, det kommer att var värt det!



2 kommentarer:

  1. Du får packa på lite mer muskler så blir det fina fisken....sen kan du ha en tischa med texten "Hard-core träning och champagne byggde denna vackra kropp".

    SvaraRadera
  2. Hahahahaha! Jaaaa, skitbra idé! Och det är ju helt sant också till råga på allt :) Jepps, här ska snart packas muckler, hårt och svårt. Ska bara sparka ut förkylningen först.

    SvaraRadera